Experiment bizar – gaina cu picioare de dinozaur

Oamenii de stiinta au creat o gaina cu picioare de dinozaur in cadrul unui experiment bizar

In cadrul unui experiment de “evolutie inversa” un grup de cercetatori din Chile au modificat genele unor pui de gaina pentru ca acestia sa poata fi dotati cu picioarele unui dinozaur, conform siteului descopera.ro . Astfel, oamenii de stiinta au dorit sa reinvie trasaturile preistorice ale gainilor.

Dinozaurii – fiind stramosii pasarilor din ziua de azi – au avut o fibula in forma de tub, care se intindea pana la glezna. In timp, datorita evolutiei, fibula s-a scurtat si a devenit asemanatoare cu fibula scurta a pasarilor moderne.

Fibula este osul exterior din partea inferioara a piciorului care a evoluat la pasari de-a lungul timpului. Aceasta a ajuns sa fie mai scurta decat tibia unei pasari si nu se mai conecteaza cu glezna.

S-a observat ca in etapa embrionara pasarile dezvolta mai intai o fibula tubulara asemanatoare cu cea observata la dinozauri. In procesul de dezvoltare acest os devine asemanator cu o aschie si creste langa tibie.

Inversarea procesului evolutiv

Cercetatorul brazilian Joâo Botelho a inversat procesul evolutiv pentru a intelege aceasta transformare. In mod normal tubul osului creste mai repede decat varfurile si opreste diviziunea celulara.

Botelho a facut niste constatari interesante in urma experimentelor de la Universitatea din Chile. El a observat ca varful inferior al osului a fost activ in dezvoltarea timpurie iar apoi a incetat diviziunea si cresterea celulara.

Cercetatorii spun ca maturizarea timpurie – cea responsabila de oprirea cresterii fibulei – se intampla din cauza unui os din apropierea gleznei numit calcaneu. Acest os preseaza capul inferior al fibulei la pasari.

Pentru a ajunge la forma osului asemanatoare celei de dinozaur, gena de maturizarea a fost inhibata. Aceasta gena se numeste Indian Hedgehog.

Dupa aceasta interventie puii de gaina si-au mentinut peroneul tubular. Acesta a ramas mult timp conectat la glezna – precum osul dinozaurului.

Rezultatele confirma evolutia

Rezultatele sunt in concordanta cu modelele evolutive demonstrate in studiul fosilelor. Cercetatorul a constatat ca tibia este mult mai scurta decat este normal la puii cu picior de dinozaur.

Botelho a declarat ca experimentele sunt concentrate pe trasaturile unice dintre specii si au scopul de a testa ipoteze specifice. El a mai adaugat ca pe langa faptul ca cercetatorii stiu foarte multe despre evolutia pasarilor, ei cunosc de asemenea multe lucruri si despre relatia dintre dinozauri si pasari. Aceasta relatie este bine documentata de catre registrul fosilelor.

Nu este prima data cand Botelho demonstreaza trasaturi similiare intre puii de gaina si dinozauri (potrivit site-ului descopera.ro)