Cand va pasi prima persoana pe Marte?

NASA a dat publicitatii un plan in 3 etape de “cucerire” a planetei Marte

Intr-un articol publicat pe site-ul ei oficial,  agentia spatiala americana a atras atentia asupra numeroaselor obstacole care trebuiesc depasite inainte ca primii oameni sa poata pasi pe planeta Marte. Desi afirma ca pot sa rezolve aceste dificultati, NASA nu a dezvaluit o data exacta de lansare a primei misiuni cu echipaj uman pe planeta Marte si nici nu a specificat care ar fi costurile unei astfel de misiuni. In schimb, ei au afirmat ca este o misiune realizabila, dar nu inainte de 2030.

Charles Bolden, administratorul  general al NASA a afirmat ntr-un comunicat de presa ca agentia spatiala nu a fost niciodata atat de aproape de a trimite astronauti pe planeta Marte. Acesta a mai afirmat ca o importanta deosebita pentru reusita proiectului o are cooperarea cu parteneri internationali dar si cu sectorul privat. NASA  spune ca viata in spatiu presupune acceptarea anumitor riscuri, dar ca aceste riscuri merita efortul.

Un mediu de viata extrem de ostil pentru astronauti

Misiunea de pe Marte ar putea sa ii oblige pe astronauti sa petreaca o perioada de 3 ani in spatiu. Pericolele la care se vor expune acestia in aceasta perioada sunt numeroase. Radiatiile cosmice pot spori foarte mult riscul de a se imbolnavi de cancer. Absenta gravitatiei pentru o perioada asa de indelungata este de asemenea periculoasa pentru organism, putand duce la o scadere a densitatii osoase si a masei musculare si la o slabire a sistemului imunitar. Toate aceste riscuri sunt amintite in documentul publicat de NASA.

De asemenea vor trebui concepute costume noi spatiale pentru astronautii care vor face parte din misiunea de pe Marte.  Aceste costume vor fi asemanatoare costumelor de scafandru dar vor fi adaptate conditiilor ostile din spatiu.

NASA va trebui de asemenea sa puna la punct si un sistem de propulsie electrica pe baza de energie solara.

Planul in 3 etape pentru a trimite o misiune umana pe Marte

Plasarea unui vehicul cu un echipaj uman pe Marte trebuie sa se faca lent si in siguranta iar acest lucru ar inseamna o provocare tehnica deosebita. Agentia spatiala va trebui sa inventeze un sistem care sa fie capabil sa plaseze un vehicul de mai multe tone pe planeta Marte. Majoritatea expertilor in domeniu considera acest lucru extrem de dificil, avand in vedere faptul ca cea mai grea incarcatura plasata pe Marte pana acum a fost roverul Curiosity care cantereste o tona.

Acelasi raport al NASA contine un plan in 3 etape pentru rezolvarea acestor provocari.

In etapa 1 se vor studia efectele misiunilor indelungate in spatiu. Aceasta etapa a fost deja demarata. Doi astronauti vor ramane timp de un an la bordul Statiei Spatiale Internationale (ISS) pentru a studia efectele pe care le au asupra lor misiunile indelungate in spatiu. La bordul ISS sunt testate deja diverse tehnologii importante pentru viata in spatiu – cum ar fi sisteme de comunicatii si sisteme de asigurare a supravietuirii.

Etapa a doua va consta in pregatirea astronautilor pentru viata intr-un spatiu indepartat. Pentru a realiza acest lucru este nevoie de o pregatire speciala pentru astronautii care vor ajunge pe Marte. Acestia vor trebui sa traiasca intr-un habitat aflat intr-un spatiu indepartat, de aceea in  jurul anilor 2020 sunt programate o serie de misiuni spatiale in apropiere de luna. Acest lucru este necesar deoarece primii oameni ce vor ajunge pe Marte vor trebui sa fie mult mai independenti decat astronautii ISS.

De asemenea va fi dezvoltat un proiect nou pentru a testa sistemul de propulsie bazat pe energie solara. Acesta va consta in alegerea unui asteroid care va trece la mica distanta pe Terra care va fi plasat tractat si plasat pe orbita lunara cu ajutorul unei sonde robotizate.

Etapa a 3-a este cea mai indepartata, cea mai dificila si de asemenea cea mai inspaimantatoare etapa deoarece va consta in viata independenta de planeta noastra. Toate cunostintele acumulate pana atunci ar trebui sa permita intr-un final plasarea cu succes a astronautilor pe planeta rosie.

Sursa articol Sursa foto